onsdag 28. desember 2011

Beltestakkene våre...slik blir de..

 I dag har vi vært i Skien og besøkt Husfliden..
Sanne og jeg har valgt hvordan våre
Beltestakker skal bli..

Jeg er virkelig glad for at jeg hadde kikket
 masse på nettet før vi kom.
Tror det hadde vært vanskelig
om vi ikke hadde noen ønsker fra før..

Vi har fulgt rådet til den dyktige damen
 som hjalp oss på husfliden,
og tatt valg som er mest mulig likt slik
Beltestakken så ut i 1870..

 Sanne og jeg hadde 12 forskjellige valg som skulle tas.
Som stoffet i livet, bånd, veven på beltet
og vevingen på skjortene..

Så godt å være litt forberedt.
Men med god hjelp fra lillesøstra mi, 
damen på Husfliden
 og Sanne og mine ønsker..
kom vi i mål etter hvert..

Her er kurven med Sanne's bånd og broderier..
Morsom å se at hun var flink til å velge,
flink til å se hva som passet sammen
og gøy å se henne finne sin egen stil..:) 
Silketørkle og sjal er ikke bestilt,
 enklere å se når det andre er ferdig sydd..
Men disse syntes hun var fine.

øyrepynt, oksidert

sølje, oksidert m. raud stein
 Her er søljene Sanne valgte.
slangesølje, oksidert
Forkle blir ikke sydd før vi har vært hjemme
til sommeren og tilpasset Stakken..
Men dette er Sanne's foreløpige valg.

 Snuppa ville overhode ikke ha lik bunad som meg..
Hun gikk til nød med på å ha dette silkestoffer til liv
og svart fløyelsbånd..
Og det blir det eneste som er likt på våre Beltestakker..hi,hi!!

 Her er noen av mine valg..

Dette skal bli kragen på skjorta.
Jeg skal ha en hvit med dette mønstet
og så trodde jeg at jeg skulle
ha en gull aktig silkeskjorte..
Men damen sa jeg burde ha mosegrønn..
Så da blir det det..:o)

Siden jeg skal ha grønn skjorte tror jeg det
blir fint med oransje toner i
silketørkle og sjalet. 

øyrepynt, gml.forgylt
 Damen som hjalp oss var veldig opptatt av at
det vi valgte skulle være historisk riktig.
Øredobber skulle vi ikke ha..
Men hva vi valgte å gjøre uten at hun visste det
var jo opp til oss.

Så jeg bestilte øredobbene...
men ikke si til henne om dere ser meg med de..hi,hi!!

sølje, gml.forgylt m. kruser
bolesølje, liten gml.forgylt
 Vanligvis har voksne damer 3 søljer..
Vet ikke om jeg synes det blir litt mye..
Så jeg begynner med disse to.
filigr. maljer lav, gml.forg
Disse maljene skal jeg ha på brystet.
lommeur dame, krom, antikk
Og denne klokken med kjede..
..har jeg veldig, veldig lyst på..

 Jeg har valgt litt mindre farger enn Sanne.
Det blir mer svart på svart på min Beltestakk.
Men på forkle blir det disse fargene..

Det har vært en utrolig spennende dag.
Morsomt å se hvor ulike våre to nye nasjonaldraker blir.
Gleder meg til å se
 det ferdige resultatet!

Tusen takk for all hjelp
snille lillesøstra mi
og
den flinke damen på husfliden i Skien!!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar